Decadentie

17Apr07

Als prins William een avondje gaat stappen om zijn Kate te vergeten en dan £ 11000 (ongeveer 16000 euro) ophoest om de breuk door te spoelen vinden wij dat decadent. Het is ongehoord dat iemand zoveel geld uitgeeft terwijl de normale mens zich elke dag de naad uit de broek werkt om een normaal leven uit te bouwen. Wanneer ik mij afvraag of men aan dit soort toestanden paal en perk moet stellen betrap ik mezelf op enkele inconsequenties in mijn redenering. Wie is de normale mens? Wat is een normaal leven en wie ben ik om mijn situatie normaal te noemen en die van Prins William abnormaal. Als je mij een hele week door een gemiddelde Somaliër laat volgen dan zal die mijn gedrag als hoogst decadent bestempelen. Ik besluit dan ook de ongelijkheid in de wereld als een feit te beschouwen en me niet meer uit te laten over anderen hun -relatief- decadente gedrag. Ik besef immers dat ikzelf elke dag mijn uiterste best doe om met mijn budget zo decadent mogelijk te leven.

6 Responses to “Decadentie”

  1. Euhm, is dat zoals hier in België, gesponsord met belastinggeld?

  2. 2 smiling cobra

    Ik kreeg bijna een hartverzakking toen ik dit bericht hoorde. Het weze mij toegestaan om dergelijke geldverspillingen in hoge mate onfatsoenlijk te vinden.

  3. @Sandrissimo: Waarschijnlijk wel, en daar heb ik dan weer wel iets op tegen.

    @Smiling Cobra: Is de aankoop van een mp3-speler niet evenzeer een geldverspilling, als je weet dat met dat geld een mensenleven kan gered worden?

  4. Met €16000 kan je wel een heleboel mp3 spelers kopen me dunkt.

    Een mp3 speler is dan nog iets waar je normaal gezien toch even mee doet, terwijl €16000 er op 1 avond doorgooien… dat mag je gerust decadent noemen.

    Want ook al vergelijk je nu je kleinere uitgaven met de extreme armoede die er bestaat in de wereld, je kan hetzelfde doen met die grotere uitgaven, wat hun decadentie dan nog eens uitvergroot.

    of zo

  5. @Niggle : Inderdaad, als je iets decadent noemt, heeft dat dus niks te maken met het werkelijk decadent zijn, maar eerder met in welke sfeer van decadentie je bent opgegroeid. Maar dan begeven we ons wel op het politiek incorrecte pad van social relativism…

  6. Je moet echt niet naar de andere landen gaan kijken voor inkomstverschillen.

    Ja, het is decadent dat sommigen een nieuwe auto cadeau krijgen van papa en mama, terwijl openbaar vervoer te duur is voor anderen..

    Maar als je dat veroordeelt dan breng je jezelf in een moeilijk parket, want wat ben je met zoveel luxe als constant met wroegingen rondloopt? En waarom zou je veel geld moeten verdienen als je geen luxe zou willen kopen?

    Een hele levensfilosofie bedrijgt door twee zinnen.

    Rijk zijnis de ultieme prijs van deze wereldbol, waarom zou je hem dan devalueren zolang je gelooft dat hij binnen bereik is?

    Daarom zijn mp3spelers en plasma schermen niet decadent voor een groot deel van ons, maar 16 000 € op een avond is dat wel.. WANT IK GA DAT NOOIT ZELF KUNNEN..

    Prins William moet verketterd worden, net zoals iedereen die met verschillende topmodellen kan slapen in één week. En iedereen die rijk is geworden door muziek te maken? allemaal klootzakken.

    dankjewel


Geef een reactie

