Relativeren, een gevaarlijke zaak.

21Apr07

Als dat niet één van de heerlijkste ervaringen is in een mensenleven. Na je een dagje down gevoeld te hebben de volgende ochtend keihard gelukkig zijn. Terug stevig staan, lachen met al het kwaad in de wereld en elk akkefietje dat gisteren een probleem heette zo plat trappen als een mier. Relativeren heet dat dan. Relativeren dat er verantwoordelijkheid op mij rust. De idee dat ik ooit sterf en daarmee mijn hele bestaan weglachen in het licht van de eeuwigheid. Alle menselijk contact tot zijn uiteindelijke banaliteit herleiden zodat liefde en vriendschap mij niks meer doen. Goochelen met gedachten zodat ik er alleen maar beter en sterker van wordt. En iedereen die mij tracht te weerleggen neerbliksemen met niks meer dan een staaltje retoriek. Want over waarheid gaat het hier niet. Waarheid is er niet. Er is alleen relativisme. Impressies die gekneed dienen te worden tot wat ik wil. Niks bestaat immers echt. De hele wereld bestaat uit mensen die met ideeën rondlopen die niet kloppen. Ideeën waarvan zelfs de grond niet klopt. Bijvoorbeeld de grond dat er universele ethische waarden zijn. 500 jaar geleden kon je heilig verklaard worden hoewel je aan slavernij deed en wie weet is het in 2100 politiek incorrect om vlees te eten. In een cultuur met algemeen heersende opvattingen is het nodig te handelen volgens de regels en krankzinnig om verder te denken. Want elke illusie die ons werd aangeleerd, rechtstreeks of onrechtstreeks, bewust of onbewust, is tegelijkertijd alles wat ons gelukkig of ongelukkig maakt. Het schenkt ons het samenhorigheidsgevoel. Het gevoel dat we goed bezig zijn, of niet. Illusies geven ons alles wat we nodig hebben om ons thuis te voelen in deze koude eenzame wereld.

2 Responses to “Relativeren, een gevaarlijke zaak.”

  1. 1 smiling cobra

    Met het verstrijken der jaren verlies je wel je illusies, maar niet je dromen.
    Cornelis Buddingh’

    … en ik ben het eigenlijk wel met hem eens.

  2. Wie durft er C. Buddingh’ tegen spreken?
    Niemand toch 🙂


Geef een reactie

