Pedagoochelaars hebben ongelijk

28Apr07

Al eeuwenlang worden kinderen opgevoed op diverse manieren en al even lang zijn er enerzijds mensen die de regels breken en anderzijds mensen die er zich aan houden. Leiders en volgelingen. Haantjes de voorsten en paria’s. Slimmeriken en dommeriken. Doch de laatste jaren kan dat blijkbaar niet meer. De gevestigde orde aanvaardt het niet langer dat men psychopaten, volgelingen, paria’s, en dommeriken bij naam noemt. Psychopaten zijn steevast het gevolg van een slechte opvoeding net zoals volgelingen te weinig kansen hebben gekregen, paria’s van jongs af aan te weinig menselijk contact hebben gehad en dommeriken geestelijk te weinig gestimuleerd zijn. Dit plat determinisme brengt bij mij al geruime tijd enige irritatie teweeg. Maar ik heb -net als altijd- goed nieuws. De ziekelijke poging onze kinderen van jongs af aan een door ons gekozen richting in te douwen flopt grandioos. Het legertje pedagogen dat uitdoktert welke impulsen onze kinderen tot verstandige, sociale, brave mensen omtovert faalt in zijn opdracht. Ik heb het hier echter niet alleen over dit artikeltje. Mijn -betrekkelijk rijke- ervaring met kinderen leert mij dat er nog altijd slimmeriken en dommeriken zijn. Schelmen -wat kan ik me met hen amuseren- en kindjes die bang zijn van hun eigen schaduw. Kleuters die leiden en de onzekeren daarmee op sleeptouw nemen. Kleintjes die samenspelen en ventjes die liever op hun eentje een zandkasteel bouwen. Diversiteit is troef, vrijheid een must en elke conditionering taboe.

Advertenties


2 Responses to “Pedagoochelaars hebben ongelijk”

  1. Geachte heer/mevrouw

    U heeft volkomen gelijk. Wat u aanklaagt noemt men samengevat: “het politiek correcte denken”. Als u onze site bezoekt, zult u merken dat wij grotendeels op dezelfde golflengte zitten.
    Veel leesgenot!

    Jos Versweyveld webmaster Beter Onderwijs Vlaanderen

  2. 2 marcbellinkx

    Voila! En nog meer ergerlijk is hun drang om leerproblemen op te lossen door hun pedagogische trukendoos leeg te storten op ons. Ik dacht dat wij, leerkrachten, in het middelbaar onderwijs de talenten moesten ontwikkelen ipv tekorten weg te werken. Liever een grote uitblinker in iets dan een middenmoot in alles!?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: