Politieke doorwaadbaarheid

03Mei07

Nu de federale verkiezingen wederom nakende zijn dringen zich enkele schijnbaar onbeantwoorde vragen op. Mijn eerste en ook prominentste vraag luidt: Hebben de paarsen een correct beleid gevoerd? Levende in een pluralistische wereld ontsnapt de naakte essentie vaak aan mijn wild informatie opnemende geest. De ene dag hoor ik Boudewijn Bouckaert doceren over politieke blunders en corruptie, de andere dag wordt mij verteld dat er 3 procent economische groei is en dat ons landje vandaag de dag goed boert. Wanneer het Rekenhof brandhout maakt van de begroting en als mevrouw Onckelinx ontegensprekelijk blundert, moeten wij dat dan als fatale fouten zien? Ik weet het niet. De honderden statistieken die op ons worden afgevuurd zijn schijnbaar zonder enige waarde -voor elk getal dat een politicus ten berde brengt kan zijn opponent er wel tien andere tegenwerpen – en brengen mij alleen maar meer in verwarring. Politiek is niet langer een gevecht tussen velerlei waarden. Het is een gevecht tussen de grijze massa van gematigde politiek correcte besturen en het Vlaams Belang. Tussen de democratie en iets anders. Dat brengt mij tot mijn tweede vraag: Zal er een derde wereldoorlog uitbreken als ik voor het Vlaams Belang stem? Zullen alle nieuwe Vlamingen in concentratiekampen gedumpt worden om daar een vernederende en pijnlijke dood te sterven? Als je het aan de politiek correcte wereld vraagt wel. Als je het aan mij vraagt niet. Het Vlaams Belang is een fascinerend fenomeen. Het legt de zwakte van de democratie bloot: Het eeuwige respect voor het leven. Elke opinie mag leven in de democratie, ook de anti-democratische. Op die manier kan de democratie zichzelf opvreten. Want wie niet doodt wordt gedood. Mijns inziens zijn extreem links en extreem rechts uit den boze. Extreem links denkt de mensen gelukkig te maken door heel België in natuurgebied te veranderen zonder ook maar enige vorm van realisme te hanteren -groene waanzin heet dat dan- en extreem rechts wil terug naar de middeleeuwen toen de Vlaamsche Meiskens nog gelukkig trouwden met Vlaamsche Knapen. Zo is het niet en zo kan het niet. Dan blijft er nog 1 partij over, de partij der gematigden. CD&V, SP.a of open VLD, maakt niet uit. Wie daarvoor stemt krijgt een betrekkelijk goed bestuur en kan rustig verderleven zoals hij bezig is. Lekker luxueus dus.

Een verwarde Vlaming.

4 Responses to “Politieke doorwaadbaarheid”

  1. En vooral veel belastingen betalen zeker?
    Bwah,’t is een kwestie van hoe je het bekijkt, wat hier extreem rechts is, heet in Amerika gewoon republikeins…

  2. >>> Sandrissimo : Met dat verschil dat de republikeinen een realistisch economisch programma hebben…

  3. >>>Sandrissimo : met het quasi onbestaande economisch programma van het Vlaams Belang bestuur je niet 8 jaar lang de Verenigde Staten…


Geef een reactie

