Stand van zaken

03Jun07

Economie is zalig. De manier waarop economisten de wereld bekijken is nog veel zaliger. Dat moet ik iedere keer weer vaststellen als ik deze cursus ter hand neem. Het zaligste -en daarmee hebben we de drie trappen der vergelijking gehad- lees je als economen geen economische zaken maar gewone bezigheden gaan bestuderen. Dan noemt men een samenwonend koppel bijvoorbeeld twee entiteiten waarbij de comparatieve voordelen groot genoeg zijn om hen onder één dak te huivesten. Ja, die Gary Becker kan er wat van. Wat voor de rest laatst nog gebeurde in mijn leven was het bekijken van een documentaire over het broeikaseffect en hoe de hele heisa errond tot sheer bullshit mag worden herleid. Natuurlijk sta ik als kritische student enigzins argwanend tegenover heisa’s in het algemeen. Hoewel sommige studenten zich het liefst laten opslorpen door heisa’s, al was het maar om ergens bij te horen verkies ik het een zeker -zij het dan licht- tegengewicht te vormen. De documentaire voerde een legertje professoren aan die een resem overtuigende argumenten aan de kijker overmaakten. Leuk om te horen, maar ik geloof hen al even weinig als alle andere wetenschappers. Exacte wetenschappers zijn immers nerds. Ze kunnen niet buiten hun wereldje kijken en hun hele omgeving is gebonden aan domme regeltjes waar dan om de 20 jaar iemand van kan bewijzen dat ze niet kloppen. Het grappige is dat de persoon met het bewijs meestal een stel andere regels heeft waarbinnen deze nerds zich na de shock weer veilig voelen. Ach, waren alle wetenschappers maar wat meer als Gary Becker, wetenschap zou een stuk interessanter zijn. Maar de interesse in wetenschap maakt echter niet zoveel uit. Politiek is het hot item van het moment en ik ga er 45 euro aan verdienen. “Hoe dan wel?” zullen gretige goudzoekers zich afvragen. Dat enigma zal ik eens vlug uitklaren. Het staat als een paal boven water dat Yves Leterme premier wordt. Daarom ga ik 100 euro inzetten op hem. De bookmakers geven hem een kans van 69 procent waardoor ik dus via het inzetten van 100 euro 45 euro in de wacht zal slepen. Na afloop zal ik nog een goede pint drinken op onze nieuw wassen premier. Tot slot deel ik nog mede dat andersglobalisten bij de G8-top 400 politiemensen -de natuurlijke oorzaak van de onrechtvaardige kapitalistische werkelijkheid- verwond hebben voor een betere wereld. Doe zo voort!

demog8groot.jpg

6 Responses to “Stand van zaken”

  1. Tzal nog niet zijn dat Economie vreed rulet. De rest is allemaal zever.

  2. Ik ben het er toch niet mee eens.
    Demonsteren mag, de boel slopen niet!

  3. “het bekijken van een documentaire over het broeikaseffect en hoe de hele heisa errond tot sheer bullshit mag worden herleid.”

    Dit is wel een beetje vaag, maar ik hoop dat je niet bedoelt de documentaire “The Great Global Warming Swindle”.

    Zie http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Global_Warming_Swindle
    allesbehalve zelf objectief, en geen reden om de klimaat-crisis tot sheer bullshit te herleiden.

    En je visie op wetenschap is toch maar bedroevend.

  4. 4 anonymous

    @WouterVH: Heel de heisa rond Global Warming kan bullshit zijn. Alle tegenbewijzen kunnen evengoed bullshit zijn. Wie zijn wij om te zeggen wie gelijk heeft, als zulke onderzoeken evengoed subjectief getint kunnen zijn. Alles wat wij weten over die zaak krijgen we te horen via de media, en die doet niets liever dan choqueren, of “algemene waarheden” weerleggen. Als voorbeeld neem ik Midas Dekkers, een schrijvertje van mijn voeten dat media-aandacht heeft gekregen door een boek te schrijven waarin hij allerlei argumenten aanhaalt die aantonen dat sport eigenlijk heel ongezond is (non-fictie!!). En die zal nu ook wel enkele aanhangers hebben.
    Uiteindelijk, om echt te weten hoe het zit met global warming, zou je zelf al onderzoek moeten gaan doen…

    Vertel dan eens wat jouw visie op wetenschap is. Allesverklarend? Alomverlichtend? Ik wil je niet teleurstellen, maar dat zal “exacte wetenschap” nooit zijn.

  5. Ik heb geld ingezet op VDL, lijkt me een ideaal compromisfiguur tussen Leterme, die voor de Franstaligen niet aanvaardaar is met zijn programma, en een Waalse premier, die voor de meeste anderen niet aanvaardaar is.

  6. Ik heb zo een paar docu’s gezien over hoe 11 september eigenlijk geen terroristische aanslag was, maar door Amerikanen zelf georchestreerd. Ik weet ook wel dat dat dikke zever is, maar dat kwam wel ongelooflijk geloofwaardig over.
    Weet je nog wat een gedoe er was over Y2K? En is er iets gebeurd, bah neen…


Geef een reactie

