Univers(al)iteit?

15Jun07

Toen ik mijn studies aanvatte was ik er van overtuigd dat de universiteit stond voor universaliteit. De idee van de homo universalis fascineerde mij en de hoop ertoe te naderen dreef mij voort. Langzaam maar probaat werd echter duidelijk waar deze instantie werkelijk voor stond. Specificiteit en vakidiotie. Het is natuurlijk onmogelijk op elk domein even habiel te zijn en het niveau waarop bepaalde wetenschapstakken vandaag worden bedreven tart de gekste fantasieën. Toch bedroeft het mij dat professoren zich zondanig verdiepen in hun -vaak hyperspecifieke- domein en daardoor de realiteitszin verliezen alsook algemene kennis ronduit aan hun laars lappen. Men kan het toch niet meer dan jammerlijk noemen dat een professor celbiologie er niet in slaagt bij een boswandeling een aangewezen boom te benoemen? Overigens krijg ik de indruk dat vakgroepen als zelfstandige entiteiten naast elkaar leven. Mijn mening hieromtrent is natuurlijk -zoals u al gewoon bent- subjectief en helemaal gebaseerd op een fout die ik gisteren in een cursus vond. Zo verwees een prof Bedrijfskunde naar mogelijks de bekendste regels uit de naoorlogse poëzie uit Het Huwelijk van Willem Elsschot. Mooi, een economist met interesse in poëzie. Maar de teleurstelling was eindeloos:

want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Gerard Walschap

Jazeker, Gerard Walschap. Is even googlen werkelijk te veel gevraagd? Betekent specificiteit dan echt het negeren, meer nog, het schofferen van het algemene? Is de homo universalis anno 2007, in een tijd van eindeloze informatieverstrekking echt verderaf dan ooit? Ik geloof alvast van niet en probeer mijn kennissfeer zo breed mogelijk te houden.

3 Responses to “Univers(al)iteit?”

  1. Kennis is macht, en onwetendheid houdt dom.

  2. Domheid kent vele hoedanigheden…

  3. I could agree more. Ik kan me bijvoorbeeld opwinden over het feit dat studenten die geen zin correcte schrijftaal kunnen produceren, slagen aan de universiteit. Spreektaal is zo yuk in verslagen en papers.


Geef een reactie

