Die avond in Antwerpen

20Sep07

Een avondje Antwerpen met een paar oerdegelijke vrienden leek me wel wat.  De trein herinnerde me er aan hoe ontzettend graag ik stinkend rijk zou worden.  Een pauper als ik krijgt immers een accute darmontsteking bij het betalen van acht euro voor een enkel ticket naar Antwerpen.  Maar goed, na een jaar in Gent gewoond te hebben trok het charisma van een echte grootstad als Antwerpen mij over de streep de trip alsnog te bekostigen.  Aangekomen in de stad der sinjoren werd ik overrompeld door het majestueuze station dat deze plaats rijk is.  Dit mede doordat de statie in Gent eerder iets wegheeft van een museum -hoe zag een station er tweehonderd jaar geleden uit-  Gezellig heet dat dan.  Toen ik binnenkwam in de aardige woonst werd ik terstond verrast door de aanwezigheid van twee oude kennissen.  Ik vroeg me af of dit een aangename, dan wel een onaangename verrassing was.  Dat wist ik gauw toen de twee kakelende wijven van weleer nog steeds twee zanikende vrouwmensen bleken.  Zij hebben al zoveel oninteressants meegemaakt dat ze op een dag besloten de rest van hun leven er niet toe doende herinneringen op te halen en mensen als mij het bloed van onder de nagels te persen.  Gelukkig waren er nog een aantal mannen in het gezelschap alsook  één vrouw die zich op een onverstoorbaar stijlvolle wijze distancieerde van het walgelijke tweetal en zich met een mysterieuze stilte omhulde.  De mannen dronken veel en grapten er op los.  Ook ik waagde me na enkele biertjes zo nu en dan aan een grapje:

Iemand die ik nog niet kende : Waar studeert Rupert?

Vriend: In Gent

Rupert: Nee, in Deinze.

Met luid gelach werd deze grap onthaald en rond 4 uur in de ochtend kwam de sfeer er pas echt goed in.  Ik had net tien euro verloren met het pokeren en besliste een vleugje cynisme in mijn spreekstijl binnen te laten.  Enkele scherpe opmerkingen die iedereen die ze diende te verstaan, verstond terwijl het omgekeerde waar was bij hen die ze beter niet verstonden verlieten mijn mond.  En tegen het uur dat de gemiddelde bureaucraat de werkvloer betreed zochten de verlichte studenten strompelend de troost van een koud bed of een schamele zetel op.

2 Responses to “Die avond in Antwerpen”

  1. Alle soorten mensen zijn nodig hé, je hebt toch af en toe een reden nodig om je te ergeren? En om er achteraf grappen over te maken…
    🙂

  2. 2 xixarro

    8 euro voor een enkel Gent-Antwerpen.
    En dan verschieten dat mensen massaal de auto nemen…


Geef een reactie

